پشتيباني

امام فخر رازی
امام فخر رازی

 

« امام فخررازي »

ابوعدا… محمد بن عمر بن الحسين بن الحسن بن علي طبقرستاني رازي فقيه شاخص و معروف به ابن خطيب است. از اختصاصات امام قدرت او در شك وجدل و وارد كردن ايرادات بر فلسفه ي مقدم بوده است. چنانكه در بيشتر اصول مسلم فلسفي شك كرده و فيلسوفان ديگر مانند خواجه ي طوسي، قطب الدين رازي و ميرداماد و ملاصدرا مدت ها سرگرم جواب دادن به شبهه هاي او بودند به سبب همين قدرت در تشكيك است كه فخررازي را (امام المشككين) لقب داده اند. از جمله آثار وي در كلام كتاب نهيه العقول، كتاب الاربيعين، المطالب العاليه، // افكار المتقدمين و البيان و البرهان است.
امام در علوم مختلف از قبيل طلسمات، نحو، فقه و طب نيز آثاري دارد. از ميان آن ها « المخلص و شرح الاشارات » شرح عيون حكمت، مباحث مشريقيه، النهايه و رساله ي روحه را مي توان نام برد. از تفاسير وي تفسير چهار سوره ي توحيد، اعلي، تين و عصر خيلي مهم است و اين كتاب بابي در توحيد بابي در نبوت و بابي در معاد و بابي در كيفيت تكامل نفساني انسان است.
امام فخر در نيمه ي دوم قرن ششم يكي از قويترين مخالفان ابن سينا بوده است. وي به ايراد منطقي نسبت به ابن سينا پرداخت و در كتبي از قبيل المتقدمين و مباحث المشرقيه و شرح الاشارات بر آن استاد تاخت و ايرادات اين حكيم مشكك به وسيله ي خواجه نصيرالدين طوسي در قرن هفتم رد شد.
همچنين وي در كتاب المخلص به منطق ارسطو شبهه هايي وارد كرده است و در اين كتاب سعي مي كند حكمت مشاء را به عقايد متكلمان در بياميزد.


كتاب مباحث المشرقيه در دو جلد است و شامل مباحث طبيعيات و الهيات مي باشد و به اين نكته اشاره مي كند كه انسان تا زماني كه دليل قاطع نداشته باشد مي تواند اعتراض كند اما معاصران دو دسته اند: دسته اول كساني هستند كه هر علمي به آن ها بگويي بدون هيچ سؤال و اعتراض قبول مي كنند و دسته ي دوم گروهي هستند كه در تمام آثار افراد بزرگ بدون دليل ايراد وارد مي كنند و اعتراض مي كنند اما من در اين روش نه افراط مي كنم نه تفريط و حدوسط را مي گيرم. مباحث مشرقيه بر سه قسم است:
1ـ وجود 2ـ اقام ممكنات 3ـ الاهيات
آثار فارسي امام فخر :
1ـ دايره المعارفي از علوم متداوله كه در آن زمان بنام جامع العلوم بوده است كه در سال 574 تأليف شد.
2ـ رساله اي درباره ي اصول عقايد در هشت باب دارد: 1ـ توحيد 2ـ نبوت 3ـ معاد 
4ـ امامت 5ـ اصول 
3ـ كتاب اختيارات نجومي است كه اين كتاب به عربي نيز ترجمه شده است.

        



[ چهار شنبه 2 بهمن 1392 ] [ 15:45 ] [ دهیوپت ونداد ] [ بازدید : 2287 ] [ نظرات () ]
مطالب مرتبط
نظرات این مطلب

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:

آخرین مطالب
فونت پهلوی 2 (1396/07/17 )
تاریخ گیلان (1394/05/15 )
GIS چیست؟ (1394/03/22 )